Global Blue Genel Müdürü Selim Şeyhun perakende sektörünün tax free’yi konu olan bölümü ile ilgili önemli açıklamalarda bulundu. Selim Şeyhun’un verdiği bilgilere göre ilk 5 aylık dönemde toplam tax free işlemlerinde 2023 yılına göre yüzde 28’lik bir azalış yaşanırken satış tutarlarında ise yüksek enflasyon ve artan fiyatlar sebebi ile yüzde 46’lık bir artış kaydedildi. Türkiye’de yapılan tax free alışverişlerin yüzde 79’luk kısmını moda ve hazır giyim mağazaları oluştururken bu kategoriyi yüzde 12’lik oranla saat, takı ve mücevher sektörü izledi. 2024’in ilk beş ayındaki tek seferde en büyük işlemi Türki cumhuriyetlerden bir turist 7.5 milyon TL üzerindeki saat ve mücevher harcaması ile gerçekleştirdi.
Tax free alışveriş yapan her turist Türkiye’deki seyahati sırasında 3.3 adet alışveriş yaparken bu alışverişlerin toplamı 40.700 TL’lik harcamaya karşılık geldi.
Turistlere dijitalleşmenin avantajlarını sunuyoruz
Global Blue Genel Müdürü Selim Şeyhun, Global Blue olarak Türkiye’ye gelen turistlere en iyi hizmeti sunmayı hedeflediklerini belirterek “Bu kapsamda, oldukça yaygın olan havalimanı iade noktalarımızın yanı sıra tax free alışverişin ağırlıklı olarak yapıldığı AVM ve bölgelerin tamamında bulunan şehir içi iade noktalarımız ile hizmet vermeye devam ediyoruz. Özellikle bu sene ekonomik ve makro birçok sebep ile ülkemizde fiyatlar yukarıda kaldı ve bu da alışveriş tax free alışveriş adetlerinin geçen seneye göre geride kalmasına sebebiyet veriyor. Dolayısıyla ülkemize gelen ve harcama yapan turistlerin en iyi çözüm ve servisi alması kritik önem taşıyor” dedi.
Global Blue mobil platformunda, turistler ile kendi dillerinde iletişim kurduklarını ve isterlerse KDV iadelerini onlara dijital yollardan sağladıklarını ifade eden Şeyhun, “Bu dijitalleşme süreci, turistlerin işini büyük ölçüde kolaylaştırıyor ve alışveriş deneyimlerini daha sorunsuz hale getiriyor. Turistler, mobil platformumuz üzerinden hızlı ve güvenilir bir şekilde KDV iadelerini alabiliyor, bu da genel müşteri memnuniyetini artırıyor. Global Blue olarak, tüm yatırım ve odağımızı gelen turistlerin sistemi daha fazla, etkin ve kolay kullanmasına yoğunlaştırıyoruz. Dijitalleşmenin sağladığı avantajlarla, Türkiye’nin cazip bir alışveriş destinasyonu olarak öne çıkmasını ve turistlerin tekrar tekrar ziyaret etmelerini sağlamayı amaçlıyoruz” dedi.
Pazar analizi ve trendler
2024’ün ilk beş ayındaki verileri aktaran Global Blue Genel Müdürü Selim Şeyhun otel, restoran ve diğer servis sektöründe geçen senelere göre oluşan yüksek fiyatların gelen turistlerin alışveriş için harcayabilecekleri payı azalttığını belirtti. Şeyhun “2024’ün ilk 5 ayında ülkemizi ziyaret eden turistlerin tax free alışveriş işlemlerindeki paylarına baktığımızda, geçen seneye göre ilk 10 milliyetin Azerbaycan hariç tamamında maalesef küçülme görüyoruz. Geçen seneye göre Rus turistler yüzde 41, Suudi Arabistanlı turistler yüzde 7, Kuveytli turistler ise yüzde 51 oranında küçülüyor. Katar’dan gelen ziyaretçiler, ki bu en önemli ziyaretçi gruplarından birini oluşturur çünkü ortalama harcamaları da yüksektir, maalesef yüzde 22 geçen senenin gerisinde seyrediyor” dedi.
Ortadoğulu ziyaretçiler
Ortadoğu’dan gelen ziyaretçilerin Türkiye’deki tax free alışverişin yüzde 37’lik kısmını oluşturduğunu ve işlem başına olan ortalama harcamalarının da diğer grupların üzerinde olduğunu kaydeden Selim Şeyhun şöyle devam etti. “Dolayısıyla perakende tarafında iyi servis almalarının yanı sıra ülkemizin de bu gruba devamlı bir cazibe göstermesi önemlidir. Covid öncesi, özellikle 2019 yılında Ortadoğulu ziyaretçilerin toplamdaki payı yüzde 43 olarak gerçekleşmişti. Bu gruptaki düşüş, toplam tax free işlemlerine de önemli bir etki yapmakta.”
Şeyhun Körfez ülkelerinden turistlerin tax free alışverişlerinin Avrupa’da rekor seviyelere ulaşırken Türkiye’de azalma trendinde olmasına dikkat çekti.
Global Blue verilerine göre Ortadoğu ve Körfez ülkelerinin tax free işlem başına TL ortalama harcaması ilk 5 ayda yüzde 102 arttı. Selim Şeyhun “Katar’dan gelen ziyaretçiler ise her sene olduğu gibi en yüksek tutarlı tax free işlemlerini kimseye kaptırmadılar. Katarlılar tax free işlem başına 36.000 TL harcıyorlar – geçen sene bu tutar 17.000 TL civarındaydı” diye konuştu.
Çinli ziyaretçilere yönelik strateji geliştirilmeli
Çinli ziyaretçilerin Covid öncesinde Türkiye’de tax free işlemlerinde yüzde 10’luk payları olduğunu hatırlatan Selim Şeyhun, şu anda ise bu payın yüzde 1 seviyelerine kadar düştüğünü ifade etti. Çinlilerin yaşadıkları deneyim kadar fiyata da önem verdiklerini ifade eden Şeyhun, şu değerlendirmelerde bulundu: “Çinli ziyaretçiler yurtdışına çıkmadan önce nereden hangi ürünü, kaça ve nereden alacaklarını planlamış oluyorlar. Bu nedenle, Çinli turistleri tekrar ülkemize çekmek için onların beklentilerini karşılayan stratejiler geliştirmek kritik önem taşımaktadır. Bu konuda özellikle Alipay ve WeChat Pay gibi, Global Blue sistemlerine de entegre olan dijital cüzdanların perakende sektöründe kabul edilebilir bir hale gelmesi çok ama çok önemlidir.”
Rus ziyaretçilerin düşüşü
“Türkiye’de perakende 2023 yılında Rus ziyaretçilerin yaşanan politik sebepler sebebi ile daha rahat ziyaret edebildikleri bir destinasyon oldu, fakat 2024 yılı ile ziyaret edebildikleri ülke alternatiflerinin de artması ile 2023’e göre alışveriş rakamlarında da azalmalar görüyoruz” diyen Selim Şeyhun, ilk 5 ayın sonuçlarında Rusların işlem adetlerinde yüzde 41 azalma gözlemlendiğini ve bu azalmanın genel satışlara da doğrudan etki yaptığınu ifade etti.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
GÜNDEM
14 Ekim 2024SPOR
14 Ekim 2024GÜNDEM
14 Ekim 2024SPOR
14 Ekim 2024SPOR
14 Ekim 2024GÜNDEM
14 Ekim 2024GÜNDEM
14 Ekim 2024